torsdag 16 augusti 2012

Vaccin

Nu kommer alla inlägg på en gång känner jag.

Vi har vaccinerat Eyoub, igen. Jag är glad över att vi "fick" en så bra barnläkare, jag får tacka min svägerska som rekommenderade honom. Han är gammal och erfaren och inte alls uppnäst och strikt. Han vägde glatt Ibbe med och kollade hur han följer kurvan för hans ålder.
Ibbe är lite längre än normalt och han väger "lite" förmycket, 10 kg närmare bestämt. Men jag tänker att några kilon går bort i-och-med längden... Nu cyklar han 30 minuter/dag, vilket jag också skulle behöva men inte kommer mig för. Ibbe är väl inte jätteglad över att cykla, men han gör det för att få spela sen. Skulle han inte cykla skulle han sitta still hela tiden, så ja, det blir cykel för hans del.
Nåja, Eyoub blev undersökt och vaccinerad. Vaccinet kostade 188 dinar (!) 188x5= 940 kr! Lite mindre blir det väl för en dinar är 4 och nånting kronor, men ändå. Ja, å lite ska ju doktorn ha för att ha undersökt honom och gett honom sprutorna med. Nästa månad ska han ha en dos till, men sen är det slut för i år. Jag är bara glad över att vi fått honom vaccinerad, att vaccinet fanns och att det inte var några konstigheter med det.
Jag undrar hur "vanligt" folk gör här. En vanlig lön ligger kring 600 dinar/månad. Då ska de betala hyra och mat och kläder, då är 188-200 dinar väääldigt mycket... Undrar hur många barn som blir vaccinerade?

Svägerkan fick för sig att Eyoub var blind! Åh vilken cirkus det blev då! (Jag trodde inte det för en sekund kan jag tillägga!) Maken gjode nog inte det heller, men inte lika säker som jag.
Eyoub var bara inte intresserad av att titta på hennes hand, eller ansikte eller mobil. Det finns ju så mycket annat att titta på! En vit dörr med svarta prickar, mycket fint! Träd som svajar i solskenet! osv
När jag och han var ensamma, tittade han på mig, han fäste blicken och följde mig, så därför var jag inte alls orolig. (Nu fäster han blicken och följer föremål utan svårigheter, förutom om det finns nåt intressantare att se på, förstås!)
Sen ville hon ha det till att han hade ont i örat, bara för att han drar/pillar i håret sitt när han är trött! Ibland undrar man ju! Maken är inte mycket bättre han! Nyser Eyoub har han blivit förkyld, trots att han redan på BB nös ! Varför ska de ha det till att han är sjuk, jag fattar inte?
Men ett problem har han, han bajsar inte. Det kan gå 6-7 dagar emellan. I Sverige bajsade han 3-4 ggr/dag, men inte här. Docktorn sa att vi skulle ge honom ett stolpiller med glycerin var 3e dag, för det är inte nyttigt för kroppen att ha kvar avfallet i systemet så länge. Så han får sitt stolpiller, och så bajsar han!

Ibbe var tidig med att sitta, när han var 5 månader satt han utan stöd. När han var 9-10 månader gick han själv. Han var däremot sen med talet och han har fortfarande problem med att komma ihåg orden, och säger ibland tvärt om (sött och salt, tidigt och sent osv)
Eyoub blir nog tvärt om tror jag! Gud vad han pratar! Gurglar på i flera minuter, han "säger" nåt och vi härmar, hur länge som helst!
Men han har inte stabiliserat nacken riktigt än, han lyfter och han kan hålla men så ibland (när han är trött) kan det åka iväg. Han gör anspråk på att rulla runt, men har inte gjort det än, jo när han rullat ner från kudden, men det gills inte! Nu först när han är 3½månad har han börjat intressera sig för att hålla handen, han kan ta tag i tutten (nappen) med, när den ligger inom räckhåll, inte bara när den är i munnen alltså.
Men jag är lugn. Om han är lite sen i kroppen, vad gör det? Han är frisk det är huvudsaken. Världen sötaste är han också, så det så!

Här om kvällen satt han hos pappa vid matbordet och så fick han syn på mig, åhh vad han sken upp! Gurglade och sprattlade med hela kroppen, jätte länge också, bara av att titta på mig. Jag fick tårar i ögonen, för det är äkta kärlek det, det finaste som finns!

Inga kommentarer: